keskiviikko 27. elokuuta 2014

Kooste vesi-illasta 19.8.2014

Koosteessa mm. vastauksia esille tulleista kysymyksistä.



Vesi-illassa 19.8.2014 paikalla noin 60 vuorentaustalaista
Vastaamassa asukkaiden kysymyksiin ja kertomassa tehdyistä toimenpiteistä sekä suunnitelmista oli Hannu Myllynen, Jari Virtanen ja Jukka Patronen Vesiliikelaitokselta sekä terveystarkastaja Seppo Pöysti Pirtevasta. Tilaisuuteen osallistui myös kaupunginjohtaja Pentti Sivunen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Katja Luojus ja kehityslautakunnan puheenjohtaja Mika Kotiranta sekä Vesiliikelaitoksen johtokunnan puheenjohtaja Raimo Juntunen.
Rakentavaa keskustelua ja huoli puhtaasta talous vedestä nyt kaikille tietoon
Tilaisuuden aluksi puheenjohtaja kertoi kesällä 2014 tehdyn kyselyn tulokset. Alustuksemme jälkeen Vesiliikelaitos ja terveystarkastaja pitivät omat alustuspuheenvuoronsa.
Vesilaitos on ottanut 2-4 valvontanäytettä vuodessa, tänä vuonna jo 7 kpl yksistään Vuorentaustasta. Rauta ollut toistuvasti koholla ja terveystarkastaja siteerasi omakotiyhdistyksen tekemää tutkimusta, jonka mukaan n. 5 %:lla talouksista Vuorentaustassa ollut toistuvasti laatuongelmia. Myös Siivikkalassa on havaittu ongelmia, mutta käytetystä kalkista johtuen. Laatu ongelma on kirjattu muistioihin ja ollut esillä käydyissä keskusteluissa Vesilaitoksen kanssa.
Vesilaitos yrittänyt parantaa veden laatua ongelma-alueilla ja talouksissa koko Vuorentaustan verkoston tehopuhdistuksella ja säännöllisellä putkistojen huuhtelulla sekä yhdysjohdon rakentamisella veden kierron parantamiseksi - Mutta se ei ole ratkaissut ongelmaa.
Keskustelussa todettiin että huuhtelut eivät aina auta vaan osa verkostoa on uusittava. Myllysen mukaan konsultti tarvitaan selvittämään asiaa ja korjaukset on aloitettava mahdollisemman nopeasti pahimmilta alueilta. Viimeistään vuoden 2015 alussa. Myös vesitornin puhdistus ja huolto on suunnitelmissa. Uudistustyön yhteydessä tonttijohdot kannattaa myös saneerata. Ennen sitä vesilaitos tarvittaessa tulee tekemään huuhtelun – ottakaa tarvittaessa suoraan yhteyttä Jukka Patroseen vesilaitokselle.
Kyselyssä esiin nousseisiin kysymyksiin vastauksia:
1.    Terveellisyys ja mahdolliset terveysriskit/haitat
-          Mitä ovat raja-arvot raudalle, mangaanille yms. ?
Ylittyvätkö raja-arvot (raudan 200 µg/l, mangaani 100 µg/l?
Mitä suurista, raja-arvot ylittävistä, pitoisuuksista voi aiheutua?
-          Hanavedestä on saatu vatsatautia ja ripulia sekä kutisevaa ihottumaa.
Seppo Pöystin mukaan vaaraa raudasta terveydelle ei ole. Hyvä asia on että näytteistä ei ole löydetty bakteerikantoja missään vaiheessa.
2.    Maku- ja värihaitat?
-          Vettä on vastenmielistä juoda värin ja hajun takia.
-          Monet noutavat muualta tai ostavat talousveden.
Rauta suurina pitoisuuksina aiheuttaa haju ja makuhaittoja.
3.    Vesilaitoksen asiakkaille vahinkoa ja ylimääräisiä kuluja – kuka korvaa?
-          Vettä pitää päästää suoraan viemäriin veden kirkastumiseksi (kaupungin ohjeiden mukaan).
-          Ostettava juomavesi on lisäkulu – moni joutunut siirtymään kokonaan ostoveteen.
-          Pyykin värjäytyminen pesussa.
-          Värjäytymiä vesikalusteisiin ja seiniin. Etenkin laattasaumoihin.
-          Astioiden värjäytymistä.
-          Kahvin- ja vedenkeittimen värjäytyminen ruskeaksi.
-          Vesikalusteiden rikkoutuminen kertyneen raudan vuoksi.
Vesilaitos on normaalissa toimitusehtojensa mukaisessa tuotevastuussa myymästään vedestä. Korvausvaatimus osoitetaan perusteluineen ja kuitteineen Vesi liikelaitokselle /Hannu Myllyselle.

4.    Vesilaitoksen ja kaupungin palvelu
-          Ei vastauksia, ei tietoa koetuloksista, selittelyä, puheluista jää kuva, että muilla ei ole
ongelmia?
-          Esteettinen ongelma ei tarvitse olla huolissaan….vähättelyä ongelmasta.
-          Tiedotuksen puute ongelmatapauksissa
Asiakastyytyväisyyskyselyssä vesilaitoksen palvelu on saanut hyvät arvosanat ja esimerkiksi vedentoimituksen keskeytyksistä/huoltotoimista on tiedotettu hyvin. Asiakaskysely toistetaan lähiaikoina.
Myllynen totesi tilaisuuden olleen hyvä, koska ongelmien laajuus eikä vakavuus ole ollut heillä tiedossa. Tosin Taksvärkkitiellä ja Täihongantiellä  ollut ongelmia jopa viiden vuoden ajan.
5.    Veden hinnoittelu ja hinnan muodostuminen?
Toiminnan tulee olla läpinäkyvää ja Vesi liikelaitoksen tulee tuloillaan kattaa menonsa.
Käyttömaksujen tulee olla sillä tasolla, jolla pystytään kattamaan käyttökustannukset, investoinnit ja kaupungin sijoittamalle pääomalle tulee maksaa 6%:n korko. Laitoksella on suuret investoinnit edessään pitkälle tulevaisuuteen. Esim. v.2014 laitos velkaantuu n.400.000 €. Kaikissa ongelmatilanteissa kannattaa ottaa aina yhteys kirjallisesti vesilaitokseen.
Lopuksi kaupunginjohtaja Sivunen totesi, että puhdas pohjavesi on kruunun jalokivemme ja sen toimittamisesta asukkaille on pidettävä hyvää huolta. Jatkossa vesilaitoksen investointeja on painotettava korjauksiin ja Vuorentaustan puhtaan veden toimitusongelmat on ratkaistava.
Vesilaitoksen yhteystiedot ongelmatilanteissa:
Ylöjärven Vesi
PL 22, 33471 Ylöjärvi
Käyntiosoite: Räikäntie 3 A, 2 krs., 33470 Ylöjärvi
Päivystysnumero 050 369 5709 - toimii vain työajan ulkopuolella
Normaalina työaikana yhteydenotot:
käyttöpäällikkö: puh. 0500 719 368
verkostomestari: puh. 0500 837 373
Myllynen, Hannu, toimitusjohtaja, puh. 050 320 5366
Terveystarkastajan yhteystiedot:
Seppo Pöysti
puh. 03 565 24183, 050 547 6138
etunimi.sukunimi@pirkkala.fi
Ohje korvausvaatimuksen laatimiseen vesilaitokselle:
Korvausvaatimus osoitetaan perusteluineen johtokunnalle/Hannu Myllyselle kirjallisesti.
Linkki palautekaavakkeeseen vesilaitokselle:
http://www.ylojarvi.fi/yhteydenotto/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti